Vijf honderd klachten per dag in klachtenboek

Misschien is het je opgevallen in Portugal dat in elke winkel, restaurant, hotel of wat voor onderneming dan ook, je een rood papier ziet hangen met daarop de woorden: Livro de Reclamações (zie plaatje). Ieder bedrijf is sinds 2006 verplicht een klachtenboek ter beschikking te stellen aan haar klanten en dit ook kenbaar te maken door middel van dit aanplakbiljet. De klacht wordt geschreven in drievoud. Eén is voor de klant met de klant, de tweede blijft in het boek zitten, de derde moet worden opgestuurd naar de instantie die de klacht moet gaan beoordelen en eventueel een boete zal opleggen. 

Aangezien het een hoop gedoe met zich mee brengt zal er vaak alles aan gedaan worden een officiële klacht te voorkomen. Desondanks werden in 2009 meer dan vijfhonderd klachten per dag genoteerd. Sinds 2006 neemt het aantal klachten jaarlijks toe. In totaal zijn sinds 2006 618.502 klachten opgeschreven in de klachtenboeken.  Verreweg het grootst aantal klachten wordt behandeld door de Autoridade Segurança e Actividades Económicas (ASAE), die verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld winkels en horeca. Andere sectoren die hoog scoren zijn communicatie en transport. Minder klachten ontvangen de branches van het bankwezen, de gezondheidszorg en de luchtvaart. Helaas worden er geen cijfers gemeld over het aantal boetes dat ook daadwerkelijk wordt opgelegd. Of het maken van een klacht ergens toe leidt, behalve papierwerk, is dus onduidelijk.

Lees ook:Wereld Aids Dag: Portugal
Lees ook:Nieuwe wet bepaalt maximale wachttijd bij callcenters
Lees ook:Hoogtepunt bosbranden afgelopen zaterdag
Lees ook:Meeste gemeentes kiezen voor PSD
Lees ook:Tunas festival in Faro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.