“Slechts 51 procent van jongeren heeft eigen auto”

Vandaag viel mijn oog op de volgende kop in de pers: “Apenas 51% dos jovens portugueses têm carro próprio“, oftewel “slechts 51% van de jonge Portugezen heeft een eigen auto”. Ik vond het opvallend vanwege de toevoeging “slechts”. Ik heb me altijd verbaasd over de vele jongeren met een auto in Portugal en zou 51% ook zeker niet “slechts” willen noemen, maar kennelijk denken de Portugezen daar zelf anders over.

Als ik bij mijn vriend in Covilhã was, moest er vanzelfsprekend na het eten koffie worden gedronken in één van de lokale cafés, waar ook al zijn vrienden kwamen. Deze vrienden, net als wij “arme” studenten,  kwamen stuk voor stuk in hun eigen auto naar het café. Heel bizar vond ik dat, want mijn eigen studievrienden in Nederland konden zich niet veel meer permitteren dan een fiets van een paar tientjes. Nu snap ik wel dat fietsen in het bijzonder heuvelachtige Covilhã geen pretje is, maar waar kwam dat geld vandaan voor al die auto´s? Want geen van deze studenten hield er een baantje op na, terwijl “wij in Nederland” volop bij verdienden naast onze studiefinanciering. Het bleken de ouders te zijn die voor de auto zorgden, net zoals zij voor al de andere kosten opdraaiden (alweer iets wat ik heel bizar vond).

Mijn vriend had zelf ook een auto. Een groene Toyota als ik het me goed herinner. Je kon er slechts met z´n tweeën inzitten, hoewel het een gewone vijf-persoons auto was. Er zat echter geen achterbank in en vlak achter de voorste stoelen was een rooster geplaatst. Hiermee kreeg de auto een soort van bestelwagen-status en was dus belastingtechnisch op te voeren als bedrijfswagen. Dit scheelde financieel nogal. Zo stond de groene Toyota op naam van de kapperszaak van zijn moeder. Geen haan die er naar kraaide dat noch moeder, noch enige werknemer van de kapperszaak ook ooit in de auto reed. Waar het om draaide was dat er maar twee personen in de auto pasten. Alhoewel, twee… Met regelmaat propten we vijf mensen in de kofferbak om ons te verplaatsen van A naar B. Ik heb het idee dat er de laatste tijd minder van deze zogenaamde “bedrijfswagens” rondrijden. Wellicht heeft de politiek iets veranderd in de regelgeving.

Volgens het onderzoek in de krant hebben de Franse jongeren de meeste auto´s. Maar liefst 71% van de jongeren beschikt daar over een eigen auto. Het Europese gemiddelde ligt op 59% en dus ligt Portugal daar nog onder. Nu is het onderzoek naar mijn idee niet persé heel betrouwbaar. Er zijn namelijk maar acht landen opgenomen in het onderzoek, te weten België, Polen, Engeland, Spanje, Duitsland, Italië, Frankrijk en Portugal. Als alle Europese landen meededen zag het er vast heel anders uit. Daarnaast lijkt de leeftijdsgrens op dertig jaar te zijn gezet. Dat betekent dat een grote groep werkenden eveneens zijn meegenomen in het onderzoek. Kortom, het zegt niet zo heel veel. Ik blijf bij mijn idee dat veel Portugese jongeren een auto rijden.

Lees ook:Helft van de jongeren woont nog bij ouders
Lees ook:Fietsles in Lissabon
Lees ook:Portugezen hebben weinig hoop voor toekomst
Lees ook:Recycle je beha
Lees ook:Portugal op je smartphone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.